En god guide til akademisk rapport:
En god opgave er lig med godt udgangspunkt til eksamen.
- Forstå hvordan man laver en akademisk opgave.
- Samarbejde i gruppen – I er afhængige af hinanden.
- Sæt god tid af til at skrive og sætte en opgave sammen.
Problemstillinger er de spørgsmål du er nødt til at svare på for at kunne besvare problemformuleringen.
Konklusionen svarer på de spørgsmål der stilles i problemformuleringen.
God idé at få en vejleder til at lære problemformuleringen igennem og især til det afsluttende projekt.
Informationssøgning
- Biblioteket
- Google Scholar
- Infomedia
Referencer
På UCL anvendes Harvard – referencesystem, som sikrer at kilder er tydeligt dokumenteret.
Se formelle krav: https://bibliotek.ucl.dk/harvard/start
I teksten angives forfatterens efternavn og publikationens årstal i parentes, f.eks. (Jensen, 2020). Dette gør det nemt at finde den fulde reference i litteraturlisten.
Referencer skal opstilles i alfabetisk rækkefølge baseret på forfatterenes efternavne.
Eksempler på referencer:
Reference fra en Bog:
I teksten skriver man: (Jensen, 2020)
På litteraturlisten skriver man: Jensen, P., 2020. Introduktion til mediedesign. 3. udg. København: Forlaget Akademia.
Reference fra et Website:
I teksten skriver man: (Smith, 2023)
På litteraturlisten skriver man: Smith, J., 2023. Understanding Digital Trends. [online] Available at: https://www.digitaltrends.com [Lokaliseret d. 27 Nov. 2024].
Book en bibliotekar – især ved afsluttende projekt – kan være behjælpelig med mange ting. Vores hedder Simon Hansen.
Man kan med fordel downloade ”Zotero” – som kan sortere og sætte referencer rigtigt op i rapporten. Det er ikke sikkert at det virker i google docs. Biblioteket kan være behjælpelig med opsætning. Kan også sættes op så man kan dele i en gruppe.
Andre noter til guiden
Afgrænsning: Man behøver ikke at skrive hvad man har valgt fra i.f.m. afgrænsningen og hvorfor man har valgt noget fra.
Skriv et reflektionsafsnit i slut af opgaven ”det kunne være interessant at kigge på… ” og tage det med til den mundtlige eksamen.
Brug gerne delkonklusioner – men IKKE efter hvert afsnit/metode. Se side 15. Tænk på designthinking. Lav delkonklusion efter hver proces i designthinking. Delkonklusion, også kaldet opsummering, skal ikke stå i indholdsfortegnelsen. Hvert spørgsmål i problemformuleringen kan indeholde en del-konklusion, som samles i den endelige konklusion.
Analysen består typisk af flere afsnit, med dertilhørende delkonklusioner. Se side 16.
Bilag: Husk samtykkeerklæringen (GDPR) – kan være god at have med som bilag. Se side 21. Bilag kan også have deres egen referenceliste.
Plagiat: Man skal omformulere sin egne tekster/projekter.
Bruges AI: Husk at dokumentere prompterne…
Hvis vi selv tager billeder ”s. 24” – skal noteres med ”Egen tilvirkning” i referencelisten.
Sprog/tone: s. 25 – skriv i neutral tone (ikke: jeg, man, vi, gruppen osv.)
ØVELSE:
Vi vil analysere og undersøge hvordan skolens hjemmeside bliver mere brugervenlig ved hjælp af brugerundersøgelse og udarbejdelse af prototype af redesign af hjemmesiden.
Hvordan gør vi Næsby Skoles hjemmeside mere brugervenlig i.f.t. målgruppen? Hvordan kan vi anvende farver, billeder og anden grafik for at gøre siden mere brugervenlig? Hvordan kan vi optimere skolens hjemmeside i.f.t. struktur, opbygning? Hvem er nuværende brugere?
Andet eksempel på problemformulering:
Hvordan skabers der større sammenhæng mellem xxx sociale medier og hjemmesiden, så hjemmesiden i højere grad aspekter virksomhedens mission og identitet
Herunder spørgsmål til problemstillinger….