Indholdsstrategi
Det handler om at planlægge, skabe, levere og vedligeholde indhold der er relevant for målgruppen.
Golden Circle
Er en model som hjælper virksomheder med at kommunikere deres mål klart. Modellen består af 3 lag: Why, How og What.
Værditrappen
Et værktøj der anvendes til at forstå og kommunikere en virksomheds værdier og formål.
Persona
En persona er en fiktiv repræsentation af din ideelle kunde baseret på data og research.
Link til lav din egen persona: https://www.brandmovers.dk/blog/6-trin-til-at-lave-din-ideelle-persona
Budskabsdesign
Man bruger budskabsdesign til at formidle information og skabe en forbindelse med målgruppen gennem visuelle og interaktive elementer. Det består af tre grundelementer:
- Ethos: Moralske argumenter, der taler til følelsen af, hvad der er rigtigt og forkert.
- Logos: Rationelle argumenter, der taler til fornuften og præsenterer fakta og viden.
- Pathos: Emotionelle argumenter, der taler til modtagerens følelser.
Attention skabes ved følgende:
- Nyhedens interesse
- Kontraster & farver
- Billeder & blikfang
- Overskrift og teksttypografi
- Layout & kreative formater
- Placering af annoncen
- Den skal appellere til forskellige sanser
Troværdighed er essentielt for et budskab. Et budskab kan have større effekt, når der anvendes kendte personer, men man skal passe på med at anvende for kendte personer, da de kan stjæle billedet og kunderne dermed “glemmer” produktet i reklamen (vampyr-effekten). Det er altid vigtigt at virksomhedens navn, logo samt evt. slogan vises i reklamen.
De vigtigste aspekter er:
- Kommunikation af budskabet er let forståeligt og engagerende.
- Visuel identitet skaber genkendelighed og tillid.
- Brugeroplevelsen (UX) – designet er intuitivt og nemt at navigere i.
- Interaktivitet ved brug af f.eks. videoer gør budskabet mere mindeværdigt.
- Tilpasning af designet til forskellige platforme.
Content Sweet Spot
Det punkt, hvor din målgruppes behov, din virksomheds ekspertise og dine produkters unikke salgsargumenter mødes. Modellen bruges til at skabe indhold.

- Forstå dine kunders informationsbehov
- Kend dine konkurrenter
- Kend dig selv – vær troværdig og autentisk.
5P Approach
En metode til at strukturere og planlægge markedsføringsstrategier. De 5 P’er står for: Product, Price, Place, Promotion, og People.
- Produkt: Det er vigtigt at kende målgruppen og formålet med produktet for at skabe et æstetisk og funktionelt produkt. F.eks. en hjemmeside, video, app m.m.
- Pris: Det er vigtigt, at kende de økonomiske begrænsninger i.f.t. at levere en høj kvalitet.
- Placering: Hvor og hvordan produktet er tilgængeligt for brugerne (mobil og pc).
- Promotion: Hvordan produktet bliver promoveret og markedsført.
- Mennesker: Forståelse af brugernes behov, adfærd (brugerundersøgelser, feedback)
Kunderejsen
De trin som kunden gennemgår fra det øjeblik, hvor kunden hører om virksomheden til denne bliver kunde og måske endda gentagne kunde. Under hele denne rejse interagerer kunden med forskellige kontaktpunkter (touchpoints), som kan være både digitale (f.eks. din hjemmeside, sociale medier) og analoge (f.eks. fysiske butikker, kundeservice).
- Opmærksomhed: Kunden bliver opmærksom på et behov eller problem og opdager din virksomhed som en mulig løsning.
- Interesse: Kunden begynder at vise interesse for dine produkter eller tjenester og søger mere information.
- Overvejelse: Kunden evaluerer forskellige muligheder og sammenligner dine tilbud med konkurrenternes.
- Køb: Kunden beslutter sig for at købe dit produkt eller din tjeneste.
- Efterkøb: Kunden evaluerer købet og værdien og foretager nyt køb.
Der er forskellige modeller i.f.t. at tiltrække kunderne på:
The Fly-wheel model

Alle målgrupper er lige vigtige uanset hvor de er i købsfasen.
Salgstragten

Der er fokus på målgrupperne før købet.
The Messy-middle

Her spiller content marketing en stor rolle i.f.t. om målgruppen køber eller ej.
Det er vigtigt at kortlægge og visualisere kunderejsen for hver persona i målgruppen.

Når der er styr på personaer, kan man lave et kunderejsekort:

Tendenser indenfor content marketing 2021 findes her: https://pages.brandmovers.dk/cmdk21